FAQ: co by mě ještě mohlo zajímat o výcviku Vážka
Když se řekně ucelený psychoterapeutický výcvik, většinou to znamená dlouhodobý závazek, nároky na peníze, čas i sebereflexi. Zároveň ale můžeme mít hlavu plnou otázek. Na některé z nich si zde odpovíme. Na další vám ráda odpoví Míša na emailu vycvikvazka@gmail.com
Co se stane, když se rozhodnu vstoupit do výcviku?
Po rozhodnutí vstoupit do výcviku musím poslat přihlášku a motivační dopis. Budu pozván na výběrové řízení, které je zpoplatněno. Lektorky se mne budou dotazovat na očekávání, motivaci a prokážu prvotní kompetence, které tým posoudí a oznámí mi, zda jsem do výcviku přijat či nikoliv. Informaci se dozvím po ukončení přijímacího procesu a pohovorech všech účastníků, tento čas se může lišit.
Co musím splňovat, abych se mohl do výcviku přihlásit a co, abych se do výcviku dostal? Existují nějaká psaná a nějaká nepsaná kritéria?
Musím mít ukončené magisterské studium na Vysoké škole humanitního zaměření. 23 let, trestní bezúhonnost. Mohu mít také minimálně započaté magisterské studium. Nepsané pravidlo je, že může do výcviku nastoupit i člověk mající vysokoškolský titul z jiného než humanitního směru a chce se účastnit z důvodu osobní motivace. Takový uchazeč je informován, že nemůže však získat certifikát psychoterapeuta, jen osvědčení o absolvovaném psychoterapeutickém výcviku a doporučením práce pod supervizí.
Jakou dohodu s výcvikem uzavírám a o čem je?
Na prvním výcvikovém setkání podepisuji vzájemný kontrakt o výcviku. Ta mne zavazuje ke studiu v 5letém psychoterapeutickém výcviku. Jasně vymezuje práva, povinnosti a sankce pro obě zúčastněné strany. Informuje mne o podmínkách dosažení certifikátu psychoterapeuta a dalších povinnostech plynoucích ze standardů potřebných pro získání certifikátu. V neposlední řadě obsahuje platební podmínky a další informace nutné ke vzájemné spolupráci. Obsahuje také pravidla pro ochranu osobních údajů. Dohoda se uzavírá na 5 let.
S čím se ve výcviku setkám nejdřív a co se tím učím?
Ve výcviku se nejprve potkám s individuální prací v modelu růstu a zejména s osobním růstem. Naučím se využívat základní nástroje Integrativního modelu růstu, jak vnímat osobnost člověka, jak rozumět jeho významům. Naučím se nesoudit, nehodnotit. Seznámím se s přesvědčeními Virginie Satir a jejich dopadech na lidský život v kontextu terapie.
Jak vypadá sebezkušenostní část, co v ní zažiji, a co se v ní učím pro své povolání psychoterapeuta?
Sebezkušenostní část výcviku je rozdělena do prvních dvou let. Probíhá během prezenční části výcviku, ale i mimo ni. Musím absolvovat individuální psychoterapii u vybraného terapeuta, kde budu pracovat na vlastním seberozvoji a prohloubení vztahu sám se sebou. Naučím se pro své povolání vnímat člověka celistvě a přijímat ho jako jedinečnou lidskou bytost.
Jak vypadá teoretická část, co ode mne vyžaduje a co se v ní učím pro své povolání psychoterapeuta?
Teoretická část je nedílnou součástí každého výcvikového setkání. Vyžaduje se přítomnost 85 % z celkové docházky. Získám informace patřící ke vzdělání psychoterapeuta – vznik psychoterapie, základní informace o vývoji psychoterapie. Informace o modelu růstu, jeho nástrojích a dopadech na osobnost člověka a rodinný systém. Budu znát rozdělení psychoterapeutických směrů. Tyto informace mi mohou pomoci v praxi rozlišit, jaký druh terapie či nástroje mohu zvolit pro klienta v terapii tak, aby dosáhl cíle psychoterapie a naplnil svá očekávání.
Jak vypadá nácviková část, co ode mne vyžaduje a co se v ní učím pro své povolání psychoterapeuta?
Zážitková část je nedílnou součástí výcvikového setkání, zahrnuje ale také mezi výcvikové setkání triády a individuální práce mimo výcvik. Jedná se o praktické užití nástrojů modelu růstu. Naučím se nejen používat nástroje modelu růstu ale také reflektovat svou práci, definovat své limity a vhodně s nimi pracovat se vlastní sebezkušenostní a supervizní práci, což mi pomůže v plánování cílů s jednotlivými klienty, kontraktování a přípravě na setkání.
Jak si lektoři ověřují, co jsem se v sebezkušenostní a nácvikové a teoretické části naučil/a?
Každý rok je ukončen zkoušením. To se děje vždy na posledním setkání roku. Ve třetím a čtvrtém roce musím napsat kazuistickou práci, kterou musím být schopen úspěšně obhájit. K ukončení výcviku musím dodat veškeré podklady do termínu vypsaném lektory v pátém roce výcviku. Součástí podkladů je krom samotné kazuistické práce také videonahrávka, sebereflexe, potvrzení praxí, konferencí a seminářů (vše zaznaménáno v indexu studenta). Do ověřování k ukončení roku patří také průběžné plnění výcvikových úkolů.
Jak vypadá supervizní část výcviku, co ode mne vyžaduje a co se v ní učím pro své povolání psychoterapeuta?
Supervize se od 3 ročníku stanou běžnou součástí mé práce. Výcviková setkání jsou obohacena o skupinové supervize, vyžaduje se mít kazuistiku před skupinou. Musím také splnit nasmlouvaný počet individuálních supervizí u supervizorů doporučených lektorkami. Naučím se sebereflexi, vidět případ z mnoha úhlů, reflektovat případné paralelní procesy a nalézat lepší porozumění sobě a druhým.
Co musím ještě splnit kromě absolvování prezenčních hodin výcviku a co se z toho naučím pro své povolání psychoterapeuta?
Musím splnit každý rok mimo výcvikové setkání s domovskou tirádou. Poslední rok musím prokázat práci na svém profesním vzdělávání – účast na seminářích, konferencích a tím prokazuji osvojení si další kompetence potřebné pro psychoterapeuta – celoživotní vzdělávání.
Jak si lektoři ověřují, co jsem se naučil v celém výcviku?
K ukončení výcviku musím dodat kazuistickou práci s ukončené terapie do termínu vypsaném lektory v pátém roce výcviku. Jeho součástí je i videonahrávka, sebereflexe, potvrzení praxí, konferencí a seminářů. Po celou dobu výcviku lektorky sledují zvyšování mých kompetencí či jejich osvojování.
Co musím splnit, abych dostal závěrečné osvědčení/ certifikát? Existují nějaká psaná a nějaká nepsaná kritéria?
Musím plnit ročníkové úkoly, docházku, individuální sezení, supervize, triádní setkání, skupinové supervize, musím být aktivní a přednášet, aktivně pracovat s klienty. Musím mít požadované vzdělání. Musím doplňovat a zvyšovat průběžně své kompetence.
Jak se s výcvikem rozloučím a co se tím učím?
Certifikát mi bude předán po splnění všech podmínek za přítomnosti lektorek, spolu účastníků a garantek výcviku. Naučím se přebírat odpovědnost za své jednání a rozhodování.
Nabízí mi výcvik další možnosti profesního rozvoje i po získání certifikátu?
Mohu dál profesně růst v učení, mohu asistovat v dalším připravovaném výcviku, mohu se zapojit do vedení růstových seminářů. Mohu se stát spolupracujícím terapeutem pro sebezkušenosti nových frekventantů výcviku. Mohu se účastnit setkání „satirovců“.
Mohu získat podporu pro rozvoj mých aktivit spojených s učením modelu růstu.